Közzétéve:

Melyiket válasszam? Elektromos bicikli, elektromos kerékpár, elektromos robogó?

Mi a különbség az elektromos bicikli, elektromos kerékpár és az elektromos robogó között?

Sok ember életében elérkezik egyszer a pillanat, amikor elektromos kerékpárt szeretne vagy egészségügyi okokból elektromos kerékpárt muszáj vásárolnia.

Felmerül a kérdés, hogy kinek melyiket érdemes választani?

1.) Elektromos bicikliZ-Tech ZT-32 Barcelona Elektromos Kerékpár (Piros)

Az elektromos bicikli nagy mértékben hasonlít a hagyományos pedállal tekerhető biciklire. Ez pont azért van így, mert ezek az elektromos bicikliket olyan felhasználóknak szánták, akik ezeket könnyen tudják szint beli eltéréssel rendelkező házakban, pl. félemelet pince bicikli tárolóba hozni vinni, vagy akár felvinni a lakásba, emeleti folyosóra.

Fő jellemzőjük a kis súly. Ezt részben a váz kialakításával érik el, részben a kis súlyú lítium ionos akkumulátorok alkalmazásával.

Jellemző felhasználási területe a munkába járás, oda-vissza, esetleg kisebb bevásárlások.

Cégünknél számos elektromos bicikli kapható, ezekből az alábbiakat ajánluk érdeklődőink figyelmébe, a teljesség igénye nélkül.

Lofty Lithium 26″ elektromos női bicikli

Lofty LT20R 36V-os Elektromos bicikli, alacsony vázas

Solar RX-203 Litiumos Elektromos férfi bicikli

Az elektromos kerékpár termékkategóriában számos további elektromos bicikli megtalálható kínálatunkban, tekintse meg Ön is.

2. Elektromos kerékpárZ-Tech ZT-39 Elektromos Kerékpár

Mint ahogyan a képen is látható, az elektromos kerékpár az elektromos biciklihez viszonyítva vázszerkezetileg egy komolyabb kialakítású jármű.

Azoknak érdemes elektromos bicikli helyett elektromos kerékpárt választani, aki hosszabb távokat tesz meg, esetleg többször is megy vele naponta, és komolyabb súlyokat szállít. Ezeknek a kerékpároknak sokkal komolyabb a terhelhetősége, akár kiskorú gyermek is elfér a hátsó részen.

A szerkezettel arányosan nagyobb a teljesítménye, és az akkumulátora is, az optimális használhatóság érdekében.

A súlya miatt már nehezebben helyezhető el olyan tároló helyen, ami nem az utca szintjén van, erre is kell figyelni.

Néhány elektromos kerékpár a kínálatunkból:

Lofty 026 Elektromos Kerékpár

Z-Tech ZT-01 Elektromos Kerékpár

Z-Tech ZT-10 (Kék) Elektromos Kerékpár

3. Elektromos robogó

Z-Tech ZT-09 (Matt Fekete) Elektromos Robogó

Az elektromos robogó még komolyabb vázszerkezetű jármű. Látható, hogy a kialakítása miatt jobban védi a lábakat az időjárástól (pl. menetszél, csapadék, stb).

Terhelhetősége még komolyabb, hatótávolsága még nagyobb, mint a korábban bemutatott elektromos biciklié vagy elektromos kerékpáré.

Azoknak érdemes ilyen járművet venni, akik nagyon sokat közlekednek naponta a járművel és édeni szeretnék a lábukat az időjárás viszontagságaitól, továbbá azoknak, akik az utcaszintről be tudják gurítani a kerékpár egy szintbeli tárolóba, vagy garázsba.

Néhány elektromos robogó a kínálatunkból:

LOFTY 14 Maximus III. 16″

Lofty Future elektromos robogó

Z-Tech ZT-09 Elektromos Robogó

Cégünk A Rekord-Mobil Kft. bármikor készséggel áll érdeklődők és leendő vásárlói segítségére ingyenes szaktanácsadással.

Hívjanak minket a 30/9451-436 telefonszámon vagy a 66/444-999 vezetékes telefonszámon nyitvatartási időben.

 

 

 

Közzétéve:

Hogyan töltsük elektromos kerékpárunk akkumulátorát?

A mit kell tuni az elektromos kerékpárok üzemeltetéséről című cikkünkben leírtuk a legfontosabb alapfogalmakat, ezért most a gyakorlati alkalmazással fogunk foglalkozni.

Hogyan működik az akkumulátor?

Az elektromos kerékpárok akkumulátora egy kémiai elven működő energia tároló eszköz. A töltéskor a bevitt villamos energiát kémiai kötés formájában tárolja el, szakszóval akkumulálja. Kisütéskor (amikor a biciklivel megyünk) ezt a kémiai energiát alakítja vissza elektromos energiává. Ez hajtja a motort.

Milyen tulajdonságai vannak az akkumulátornak?

Akkumulátorból nagyon sok fajtát gyártanak, de ebből két fajtát használnak az elektromos kerékpárokban.

 

Zselés akkupakkok

Elektromos kerékpár akkumululátor Általános 12V 12aH (6-DZM-12)

Az egyik a hagyományos ólomakkumulátor modernizált formája, melyet konyha nyelven zselés akkumulátornak neveznek. Ebben egy cella névlegesen 2Voltos. A gazdaságosságot is figyelembe véve 12 Voltos (6x2V) akkumulátorokból építenek össze több darabot egy akkupakkba. Tehát vannak 24oltos, 36 voltos 48 Voltos és még nagyobb akkupakkal szerelt elektromos kerékpárok. Az első esetben 2 db (2×12=24V), a második esetben 3db (3x12V=36V), a harmadik esetben 4 db (4x12V=48V) akkumulátort kötnek sorba.
Tehát az egyik fontos tényező, az akkupakk feszültsége. A másik az akkupakk kapacitása, amit Amperórában (Ah) adnak meg. Ezeket a paramétereket az elektromos kerékpár gépkönyvéből tudjuk meg legegyszerűbben. Másik még egyszerűbb megoldás az, hogy megnézzük a töltő hátulján a feszültség értéket. Utóbbi esetben 24-36-48V valamelyikét kell megtalálnunk.

 

Lítium Ionos akkupakkok

A másik elterjedt (és egyre inkább ez lesz a meghatározó erőforrás) akkumulátor fajra a Lítium bázisú akkumulátor. Ezekből egy cellának 3,7V-os a névleges cellafeszültsége. A maximális feszültség érték teljes feltöltéskor 4,2V. Pl. egy 36V-os rendszer 10 db ilyen akkumulátor  egység sorba kötéséből készítenek, így jön ki a névleges 36V. Ilyenkor a töltő viszont a maximális feszültségértékek összegének kell lennie azaz 42V-osnak.

Milyen töltő kell az akkumulátorokhoz?

Elektromos kerékpár töltő

A két típus töltése jelentősen eltér egymástól ezért fontos, hogy vásárláskor a megfelelő akkutípushoz való töltőt vásároljunk, egy esetleges töltő meghibásodás esetén. Javasoljuk, hogy vigye magával a meghibásodott töltőt új vásárlásakor. Az eladó ebből könnyen be tudja azonosítani, hogy milyet adjon helyette.
A kerékpárhoz a megfelelő típusú- és a megfelelő feszültségű automata töltőt adnak gyárilag. Jelentős mértékű villamos ismeretek hiányában csak ilyen típusú töltővel szabad tölteni az akkupakkot, ellenkező esetben az akkumulátorok súlyosan károsodhatna, vagy akár ki is gyulladhatnak! Gyári töltő alkalmazásával ez a veszély nem fenyeget.
Az automata töltők mindig jelzik, ha már feltöltődött az akkupakk. A feltöltődés után nem célszerű huzamosabb ideig a töltőn hagyni az akkupakkot, mert a túltöltés károsíthatja az akkumulátort. Ez akkor fordulhat elő, ha feltöltődés után további 5-8 órán át (pl. egész éjszakán át )rajra hagyjuk az akkupakkon a töltőt.

Meddig bírja az akkumulátor?

Az akkumulátorok számos hatásra nagyon érzékenyek, amelyek az ideálisnál sokkal hamarabb történő tönkremenetelt okoznak. Ezeket vesszük most számba.

Akkupakk kisütésének mértéke

Az akkumulátorok sajnos nem örök életűek, hanem egy meghatározott töltés-kisütés ciklust tudnak teljesíteni. A tönkremenetel jelentősen függ attól, hogy milyen mértékben sütjük ki az akkumulátor cellákat. Ha csak kis mértékben sütjük ki az akkupakkot, és használat után a lehető leghamarabb visszatöltjük az elfogyasztott elektromos mennyiséget, akkor az akkumulátorok sokkal tovább fognak üzemelni, mintha teljes kisülésig használnánk a kerékpárt és úgy töltjük fel.
Kismértékű, vagyis 20-30%-os kisütés esetén jellemzően 4-500 ciklust is tudnak a jó minőségű akkumulátorok, 50-100%-os kisütés esetén ennek csak felét vagy harmadát.
A zselés akkumulátorok sokkal érzékenyebbek az intenzív kisütésre, a Lítium akkuk kevésbé, de azok is megsínylik az intenzív használatot.

Hőmérséklet

A másik fontos paraméter a hőmérséklet. Az akkumulátorok, főleg a zselés akkumulátorok, rendkívül érzékenyek a környezeti hőmérsékletre a kémiai szerkezetük miatt. Az akkumulátorok névleges kapacitása 20 Celsius fokra van megadva. Vagyis, egy kellemes tavaszi napon ideálisak a körülmények. Ha ettől jelentősen hidegebb van (pl. mint télen), az akkumulátorból kivehető teljesítmény a hidegben jelentősen – akár 30-40%-kal – csökkenhet. A kis mértékű meleg viszont jótékonyan hat, de a nagy meleg már szintén kedvezőtlen. Nyáron kerülni kell az elektromos kerékpár tartós napon történő tárolását.
Ezért van az, hogy egy 12Ah akkupakk tavastól őszig kibírja az egész napi rohangálást, míg télen már azt jelzi, mikor hazaérünk, hogy le van merülve. Tavasztól viszont az akku ismét jobban működik.
Fontos, hogy az akkumulátorokat lehetőleg szobahőmérsékleten tároljuk használaton kívül, különösen télen.
Tölteni is csak akkor szabad, ha az akkupakk hőmérséklete már elérte a szobahőmérsékletet (kb. 20 fok). Vagyis célszerű várni egy órát a töltés megkezdése előtt azután, hogy meleg helyre vittük be.

Azonos típusú és korú akkumulátorok használata

Mivel nagyon sok sorba kötött akku cellákról beszélünk, nagyon fontos, hogy egyforma típusú és lehetőleg azonos korú (azonos gyártásból származó) akkumulátorok legyenek egy akkupakkban. Így biztosítható a leghosszabb élettartam.
Pl. 36 Voltos zselés akkupakk rendszer esetén 18 db 2V-os cella van sorba kötve. Soros töltés és kisütés esetén, mindig a leggyengébb cella teljesítménye határozza meg a teljes akkupakk kapacitását. Tehát ha az egyik akkumulátor egyik cellája megsérül, akkor az az összes cella töltését és kisütését befolyásolja. Cella hiba esetén az akkupakk töltéskor hamarabb kikapcsol a töltő, ezért nem is vesz fel annyi energiát, amennyit kellene. Kisütéskor pedig emiatt hamarabb le is fog merülni. Ilyen esetben kell a szervizben megnézetni az akkumulátor pakkot. A szakemberek műszerrel be tudják mérni az egyes akkumulátorokat és ki tudják szűrni, hogy melyik a hibás. Ha még nem régi az akkumulátor és kapható azonos típus, akkor meg lehet próbálni egy akkut kicserélni, de már ez is befolyásolja a többi akku töltését. Várhatóan előbb-utóbb valamelyik másik is tönkre fog menni. Ezért javasolják a szakemberek az összes akku egyszerre történő cserélését.

Lítium akku eltérési a zseléstől

A lítium akkumulátorok esetén nagyon sok kis méretű cellából építenek meg egy akkupakkot. Egy egy cella kb. 2.5-3Ah kapacitású, melyből jellemzően 4-5 db-ot kötnek párhuzamosan egy blokkba és ezeket a blokkokat kötik sorba a megfelelő feszültség elérése érdekében (10×3,7V=37V). Vagyis ezekben az akkupakkokban kapacitástól függően 30-40 db cella is lehet, melyeket egyenként is lehet akár cserélni, de ez a ponthegesztéses technológia miatt körülményes.
Másik különbség az, hogy míg a zselés akkuknál nincs cella védelem, a lítium akkupakkoknál cellánkénti védelem van, mely az egyes cella blokkokat hivatott megvédeni a túltöltés és a mély kisütéstől.
A lítium akkumulátorok további előnye az, hogy azonos térfogatban több energiát tudnak kell tárolni, ezért kapacitásra átszámolva kb. harmad vagy negyed akkora súlyú illetve méretű akkupakkot lehet készíteni. Ez a használatnál nagy előny.
Nem mindegy, hogy a bicikliben egy 13 kg akkupakk, vagy csak egy 3-4 kg akkupakk van.

Összefoglaló

A fentiekből kiindulva az akkumulátorokról kiemelten kell gondoskodni, ha a sokáig szeretnénk élvezni a használatukat.
Ha az alábbiakra figyelünk, akkor sokáig élvezhetjük az akkumulátor nyújtotta előnyöket.

  • A lehető legjobb minőségű akkumulátort használjuk ne az olcsóbb fajtát
  • Az összes akkumulátor legyen azonos típusú (gyártású) és azonos korú
  • Mindig szobahőmérsékleten töltsük
  • Mindig az akkumulátor típusához való automata akkumulátor töltővel töltsük
  • A töltőn a feltöltést követően maximum 1-2 óráig „pihentessük”, ne tovább

Ha az akkumulátorral kapcsolatban kérdése van, keresse bátran szakszervizünket. Szakembereink mérőműszerrel bemérik és igény esetén ki is cserélik az akkumulátorokat.

Közzétéve:

Mit kell tudni az elektromos kerékpárok üzemeltetéséről?

Polymobil MZ-16 Elektromos Robogó (Bordó)

Mit kell tudni az elektromos kerékpárok üzemeltetéséről? Egy elektromos kerékpár üzemeltetéséhez nem árt tisztában lenni néhány fontos üzemeltetési ismerettel. Cikkünkben választ talál arra, hogy hogyan működik az elektromos kerékpár és hogyan kell üzemetetni azt.

1. Fontosabb műszaki tudnivalók:

Elektromosság:
Az elektromos kerékpárok működéséhez elengedhetetlen. Görög elektron szóból eredő (jelentése: gyanta, borostyánkő). Általános fizikai fogalom arra a jelenségre, melynek során elektromos töltések jelenlétéről, mozgásáról, hatásairól van szó. A mágnesesség fogalmával együtt alkotják az egyik alapvető kölcsönhatást, amit elektromágnességnek nevezünk. Az elektromosságnak számos megnyilvánulási formája létezik, mint a villámlás, az elektromos tér kialakulása valamint az elektromos áram. Napjainkban számtalan ipari alkalmazás használ elektromosságot, amit villamos erőművek állítanak elő. Magyar szóhasználatban ugyanazt jelentik a villamosság, villamos- vagy villany- szóösszetételek.

Teljesítmény (Watt [W]):
Az Elektromos Kerékpár vásárlásánál fontos szerepet kap a Watt, mint teljesítmény. Ez a fizikai teljesítmény (jelölése P) a munkavégzés vagy energiaátvitel sebessége. Kivétel nélkül minden elektromos kerékpáron szerepel mint erőátviteli teljesítmény. Mértékegyságe a Watt, jele: W.

Magyarországon az elektromos kerékpárok teljesítmény maximuma (a törvények által meghatározott) 300W-ot nem haladhatja meg. A 300W-os teljesítményt meghaladó értéknél már segédmotorral ellátott járműről beszélünk nem pedig elektromos kerékpárról. 300W-os teljesítmény fölött már kötelező a jogosítvány használata. A 300W-os teljesítményt meg nem haladó Elektromos Kerékpár használata
nem kötött jogosítványhoz.

Elektromos feszültség (Volt [V]) :
Elektromos mezőben két pont között az elektromos feszültség (villamos feszültség) megadja, hogy mennyi munkát végez a mező egységnyi töltésen, míg a töltés az egyik pontból elmozdul a másikba. A feszültség mértékegysége a Volt, jele: V.

Az általunk forgalmazott elektromos kerékpárok 24V, 36V, 48V vagy 60V -os feszültséggel rendelkezőek lehetnek.

Áramerősség (Amper [A]):

A villamos feszültség mellett a másik fontos tulajdonság a két pont között átfolyó áram. Ez Két dologtól függ. A feszültségtől és a fogyasztó ellenállásától. Az áram mértékegysége az Amper, jele: A.

Akkumulátor:
Az akkumulátor egy kémiai elven működő energiatároló berendezés, amelyet az elektromos kerékpár lelkének is nevezhetünk. Töltéskor a bevezetett villamos energiát vegyi energiává alakítja át, vegyi energia formájában huzamosabb ideig tárolni tudja, majd kisütéskor villamos energiává alakítja vissza. Az akkumulátor közvetlenül csak egyenfeszültség tárolására, szolgáltatására alkalmas.

Akkumulátor kapacitása (Ameróra [Ah]):
Az akkumlátor tároló kapacitását Amerórában adják meg (Ah vagy Aó). Ez a szám azt jelenti, hogy időben kifejezve mennyi ideig képes leadni a villamost teljesítményt megadott kapcsfeszültség mellett. Például egy 12Ah akkumulátor 1A terhelés esetén 12 órán át tud energiát azolgáltatni, 2A terhelés eetén 6 órán át-, 3A terhelés esetén 4 órán át. A számítás ideális esetre vonatkozik. A gyakorlatban ennél kevesebb a felhasználható energia mennyiség egyébb tényezők miatt.

Elektromos Kerékpárba kerülő akkumulátoraink nagy igénybe vételnek vanak kitéve, ezért gondosan kell kezelni őket. Az akkumulátorok maximális töltési ideje 8 óra, a túltöltés elkerülésének érdekében kérjük ezt vegyék figyelembe. Vásárláskor kérje szaktanácsadásunkat!

Motor (elektromos kerékpár):
Elsősorban agymotorra gondol ilyenkor a vásárló, ami igaz is. Gyakori kérdés, hogy időjárási körülmények a motor működését mennyire befolyásolják. Mivel az elektromos kerékpárok hajtómotorja vízálló kivitelben készül ezért nem kell aggódni eső esetén a használatukkal kapcsolatban. Beépítés szerint három különböző agymotor típust különböztethetünk meg:
– Elektromos kerékpár első agymotorral szerelve: Gyakori megoldás mely az első kerékbe fűzött agymotort jelenti. Nincsen bonyolult tervezési folyamat és megkönnyíti a kerék kivételét defekt vagy szállítás esetén.
– Elektromos kerékpár középmotorral szerelve: Itt igazán nem beszélünk agymotorról, hiszen nincs a rendszerben klasszikus értelemben vett “agy”. Közvetlenül a hajtómű tengelyével van kapcsolatban illetve a láncot hajthatja. Elektromos kerékpároknál ritkább ez a fajta motormegoldás
– Elektromos kerékpár hátsó agymotorral szerelve: Szintén ritkább megoldás az elektromos kerékpár gyártásnál. A motor a hátsó keréknél található.

2. Általánosságban az elektromoskerékpárokról:
Elektromos kerékpár voltaképpen egy gyűjtőfogalom. Minden olyan klasszikus illetve robogó formájú kerékpártípust nevezünk elektromos kerékpárnak melyet elektromos motor hajt.
2013-ra több típusra szegmentálódtak, melynek kulcsszavai lehetnek:
– elektromos bringa
– e-bike
– pedelec
– s-pedelec
– villanybringa
– villanykerékpár

Mi is az a pedelec?
Pedal + electric + cycle szóösszetétel alkotja a Pedelec fogalmát. Az elektromos rásegítés akkor kezd működni, amikor a használója hajtja a pedált. Nem rendelkezik klasszikus gázkarral, hanem szenzor figyeli a pedálozási nyomatékot vagy a pedál fordulatát. A rásegítés legfeljebb 25km/h sebességet jelenthet a pedelec elektromos kerékpárnál. Amennyiben a hajtója nagyobb sebességet kíván elérni úgy a saját izomerejével kell hagyatkoznia. Elsősorban sík és enyhén dombos területekre ajánlott, komoly emelkedők és hegyi terepen a pedelec elektromos kerékpárok nem állják meg a helyüket.

Mi is az a s-pedelec?
Ameddig 2011-es évet megelőzően csak “e-bike” és “pedelec” kategória létezett erre az évre létrehozták az S-pedelec elektromos kerékpár kategóriát. Ezeknél az elektromos kerékpároknál nem csak a pedálozás folyamata mellett történénik elektromos rásegítés, hanem a markolat elfordítása vagy gomb megnyomása is elindíthatja. Ebben a szériában a maximális 25km/h sebesség jóval magasabb szintre emelkedik, akár 60-70 km/h -ra is képesek egyes modellek. A motor teljesítménye is bármekkora lehet akár 500 W -is elérhet amely jóval meghaladja a Magyarországon törvényes jogszabályban (Elektromos Kerékpárra értendően) meghatározott 300W-os maximális teljesítményt. Ezeket az S-pedelec elektromos kerékpárokat csak érdekességképp említjük meg, ezek az extrém teljesítményű modellek kereskedelmünkben nem kaphatóak.

Mi is az a e-bike?
Azaz Elektromos bike, elektromos kerékpár. Minden olyan rásegítéssel (elektromos) ellátott kerékpár melyhez nem kell pedálozás. Mozgásba hozható nyomógombbal vagy elforgatható markolattal (jellemzően inkább ez).
Nagyrészükre a következő állítások igazak:
– Hasonló a burkolatuk a robogóval.
– Olcsó kategóriába tartoznak (200 000 FT körül)

Elektromos kerékpárok körképe a világban
2013-ra az elektromos kerékoárok világszerte elterjedtek. A távol-keleten több tízmillió példány fut az utakon (főleg Kínában). Nyugat-Európában főként a pedelec kerékpárok az elterjedtek, ahol a magas életszínvonalnak köszönhetően megengedhetik a drágább ársávba tartozó elektromos kerékpárok megvásárlását.
Hazánkban érdekesség, hogy főleg a Kis- és Nagy Alföldön jellemző az e-bikeok népszerűsége a kedvező terepviszonyoknak köszönhetően.

Érdekes olvasmány: Elektromos Kerékpárok Történelme
– 1900-ban a párizsi világkiállításon először mutatták be 1,9kW-os, 6LE-s agymotort
– 1932:-ben A Philips/EMI elkészítette az első elektromos rásegítésű kerékpárt
– 1989: Első tömeggyártásra szánt Hercules Electra megszületik. Az első olyan elektromos rásegítésű kerékpár, mely 20km/h tempóval képes közlekedni
– 1990: Már akár 50km/h sebességre képes e-bike megszületése Michel Kutter tervező munkásságának eredményeként
– 1998: Nagy gyártók is fantáziát látnak az Elektromos meghajtásban. Létrejön az autóiparból ismert Mercedesnél is az E-motion
– 2009: Megjelennek hazánkban is a pedelec kerékpárok melyek az elektromos kerékpár új alternatívája